Boganmeldelse: Nobody (The Graveyard Book)

Nobody (The Graveyard Book)

Forfatter:  Neil Gaiman
Illustrator: Chris Riddell
Forlag:  Høst og Søn
Sideantal: 267
Orginalsprog: Engelsk (læst på dansk)
Skærmbillede 2016-06-13 kl. 22.28.45
I ly af nattens mørke sniger Manden Jack sig ind i familien Dorians hjem og dræber forældre og ældste barn, men familiens yngste undslipper. Det lille barn havner på en gammel kirkegård, hvor beboerne beslutter sig for at opfostre ham.Nobody kan Blegne og gå Drømmegang, men uden for kirkegårdens mure lurer faren imidlertid. Manden Jack er stadig på udkig efter det undvegne barn. Et endeligt opgør er uundgåeligt.
Da jeg først begyndt at læse, var jeg bange for at dette var et nyt forsøg på at lave en Harry Potter. Det havde nok mest noget med hele starten på bogen at gøre, hele den der med, at kun det ene drengebarn overlever, og må overleve i en verden hvor forældrenes morder stadig er ude efter ham.
Men jo længere jeg kom ind i bogen, jo mere gik det op for mig, at det næsten kunne betragtes som en synd, at sammenligne dette ene mesterværk med mesterværket der er Harry Potter.
Hele bogen hænger så fint sammen. Tegningerne før hvert kapitel sætter virkelig fantasien i gang, og giver et rigtigt godt billede af de ting/personer det kommer til at omhandle, dog uden at afsløre for meget. Chris Riddell tegner fantastisk, stemningen i illustrationerne passer så fint til historien, og giver bare en fantastisk helhed til det indtryk du får af bogen. Jeg har også skyndt mig ind på facebook, og følger ham nu for at få lidt af hans finurlige og eventyrlige univers ind i min hverdag.
Når du kommer til slutningen, finder du ud af hvor vigtigt hvert kapitel og handlingen i kapitlerne er for slutningen, og det gør også bare at bogen hænger endnu bedre sammen.
Dette er min første bog af Neil Gaiman. Jeg har læst meget og hørt meget om ham og hans forfatterskab, og må sige at han ikke skuffer! Jeg faldt med det samme for hans skrivestil, og for hans lidt skæve måde at gribe historien an på. Jeg synes han er rigtig god til at fange personerne i hans historie, uden at udpensle dem. Han lader dem stå skarpt med få præcise ord, og det er jeg altid fan af!
Det enste minus jeg kan finde ved bogen er længden. Den var slet ikke lang nok, jeg sad og ville havde meget mere. Meget, meget, meget, meget mere!
Så bogen får 5/5 stjerner. Skynd dig at læse den hvis du ikke har fået det gjort endnu!

-Louise

 

Skriv et svar

