Late Night Book Chat med Louise & Sille, #3

Er der regler for, hvornår man er en god bogblogger? Må man gerne indrømme at man måske ikke er helt så bibliofil som de andre bogbloggere? Vi stillede alle de store, vigtige spørgsmål i vores seneste book chat.


Sille
: Jeg vil gerne starte med at fortælle om baggrunden for min idé til denne book chat. Jeg læser lige for tiden The Magicians, og det har jeg gjort ret længe. Lidt for længe, synes jeg. Jeg har flere gange spurgt mig selv, hvad det skyldes, for jeg synes ikke at jeg læser langsommere end andre. Der kan være flere grunde til at det går lidt sløvt med lige denne bog:
1) Historien er lidt speciel og ret længe om at komme i gang for alvor – faktisk nåede jeg mindst til side 200 før jeg blev rigtigt fanget.
2) Jeg blev overvældet af længden på bogen, og fik det sådan lidt “Fuck, den bliver jo aldrig færdig!” Det er nok ikke tilfældet, for 400 sider burde ikke være specielt langt.
3) Skriftstørrelsen fucker med mine gamle øjne, så hvis jeg lige glemmer at iføre mig mine læsebriller, bliver jeg lynhurtigt træt i hovedet og bogstaverne fjoller omkring på siden. Det resulterer i at jeg læser den samme sætning igen og igen.
Det jeg prøver at sige med dette er, at jeg har fået mega dårlig samvittighed og er begyndt at tvivle på mine evner (eller hvad man skal kalde det) som læser. Og så er det jeg tænker: har du nogensinde den samme oplevelse af, at resten af verden kværner den ene bog efter den anden i et tempo, du slet ikke kan leve op til?
Louise: Det oplever jeg så tit! Jeg læser ikke ret hurtigt. Jeg er typen der læser hvert ord, hvert punktum, hvor min farmor og far fx mere er typerne der skimmer teksterne, så de læser jo SÅ hurtigt! Og når man så ser at andre bogbloggere læser op i mod 100 bøger på et år, og man selv snoller rundt på de der 25, så kommer den der “hvad har jeg gang i, er jeg overhovedet god nok, interessant nok, læsende nok til at have en bogblog?!”
SilleI know, right? Det virker så åndet, men ligesom med så meget andet tror jeg bare at nogle af os har en tendens til konstant at spejle os i det, de andre gør. Så hvis man har en bogblog (som man har været elendig til at vedligeholde – igen, det er jeg altså ked af!) kommer man naturligvis til at tænke “Hvad gør alle de andre?” Jeg føler mig så bøvet og barnlig ved at indrømme det, men holy crap, de andre bogbloggere giver mig læse-relaterede selvværdsproblemer.
Jeg synes også konstant at jeg ser bogbloggere der snakker om et eller andet med at de er åh, så afhængige af den og den type af et eller andet der relaterer sig til bøger. Og de fleste af dem er sådan, “Åh gud, SO relatable!” And I’m over here like, “Gu’ er det røv.”
Og det er ikke fordi jeg tror at nogen overhovedet nogensinde kunne finde på at dømme os for at læse lidt langsommere end andre (Jeg håber i hvert fald, at de har bedre ting at tage sig til), men alligevel.
Louise: Det har du helt ret i. Man vil så gerne at den her bogblog lykkes, at man lidt føler man famler rundt i blinde, og så er der de dér bogblogs man følger og ser op til, og de virker bare til at de har styr på det hele, ikke? Og ja, så får jeg altså også læse-relaterede selvværdsproblemer. Den er du slet ikke alene med! (og det er altså helt okay, det er pænt svært at blogge når man ikke har noget at gøre det på/fra, ikke, Frk. Indbrud?)
Ja, mange af de der bookish problems kan jeg heller ikke relatere til, og så kommer hele den dér læse-relaterede selvværdsproblemer op igen og bum.
Nej det håber jeg heller ikke, men altså, vi vil jo bare gerne være lige så seje som alle de andre, og det er der vel ikke noget galt i, vel?
Sille: Exactly. Jeg har også lidt tænkt om jeg overhovedet er en bogblog værdig, mest fordi jeg ikke læser så meget som jeg egentligt gerne ville, og måske ikke får prioriteret det nok. Eller, “nok”. Som om der er regler for den slags (Er der det? For så skal vi altså have en kopi af dem!) Igen, det er så åndssvagt at gå op i det og at whine over, at alle de andre gør det meget bedre. Men det at have en blog er jo i reglen også en underlig størrelse som jeg nok bare ikke helt har grejet endnu.
Jeg oplever også tit at bogbloggere skriver sådan noget som “Jamen altså, jeg læser jo bare de ting, jeg selv har lyst til at læse, og skriver om de ting, der interesserer mig!” Og jeg tænker tit, hvor meget af det der egentligt passer. Altså, jeg siger ikke at folk lyver eller noget, men mange blogs bliver bare meget ens. Kan du følge mig?
Og jeg skal selvfølgelig nødigt snakke, og hvad ved jeg også om det, og så videre. Men det pisser mig lidt af at vi alle sidder dér og glor på deres “unikke” blogger-tilværelser og ikke kan relatere til en skid.
Louise: DET ER DU! Du skriver fantastisk, punktum! Hvis der findes regler, efterspørger vi dem her med blandt læsere og eksperter!
Jeg har det på samme måde, lidt som at sige at de andre gerne lige må skrue lidt ned for talenterne for at vi almindelige dødelige kan følge med, men jeg håber folk ser det mere som en ros til dem, end at vi brokker os 😀
Måske er bogverdenen bare så lille, at alle os der er i den minder uhyggeligt meget om hinanden? Det tror jeg lidt.
Sille: Selvfølgelig har det en del at gøre med, at verden ikke er så stor som man tror. Det er vel også meget naturligt at bloggerne bruger hinanden til netop at være fælles om en masse ting; at anbefale hinanden bøger, for eksempel. Jeg bruger jo også anmeldelser på Instagram osv. langt mere, end jeg bruger anmeldelser fra “rigtige” anmeldere. Det er bare lidt pudsigt at jeg kun følger 1-2 bogbloggere (og det endda meget sporadisk), og stadig ikke føler at jeg går glip af noget.
Louise: Så må jeg altså lige sige, at det gør du virkelig! Nøj!  Jeg tjekker min Bloglovin’-feed flere gange dagligt for at se om der er kommet nye anmeldelser eller andre indlæg.
Men nej, efter jeg opdagede konceptet bogblogs gider jeg heller ikke læse anmeldelser i aviser osv. Jeg synes personligt at jeg får meget mere ud af dem i bogblogs, måske fordi man lidt kender bloggerne bag.
Sille: Gør jeg? Hmm, jeg er ikke så sikker. Måske har det også lidt at gøre med, at jeg ikke kan forestille mig at bruge så meget tid på rent faktisk at læse blogs. Jeg følger ingen som sådan, klikker bare engang imellem ind på dem, jeg lige kan huske navnene på.
Louise: Jeg synes heldigvis ikke at det tager så lang tid at læse de indlæg at folk laver, jeg synes folk er virkelig god til at koge det ned, så man godt orker at læse det hele
Sille: Det er nok mere selve konceptet, jeg stadig er lidt imod. Eller, jeg er ikke imod det. Det kan være rigtig fint som underholdning, og generelt går jeg jo ind for at alle er frie til at gøre lige præcis, hvad de har lyst til. Jeg kan bare ikke vænne mig til, at man f.eks. kan leve af at være blogger. Og det sætter igen nogle tanker igang: Hvorfor blogger jeg, hvorfor skriver jeg overhovedet om bøger når nu jeg åbenbart ikke læser specielt meget, hvorfor kan jeg så ikke lige så godt skrive om min Xbox? Jeg tænker nok også lidt for meget over, om det overhovedet er nødvendigt at jeg skriver noget som helst. Men så er vi tilbage til den gode, gamle diskussion om, hvornår noget er nødvendigt (for hvem?) og om jeg skal lade være med at gøre noget, fordi jeg ikke lige føler at det har relevans for andre. Kan du mærke at vi bevæger os ud i noget meget dybt her? Haha!
Louise: Jeg sidder faktsik lige og tænker: Wow, så dybt har jeg ikke tænkt over det, OVERHOVEDET! Jeg gør det fordi jeg synes det er sjovt og hyggeligt og fordi jeg har lyst, og fordi det aktiverer min hjerne til at tænker over noget dybere end om der er malt eller ristet malt i det brød kunden spørger ind til.
Sille: Haha! Jeg ved også godt at det er at overfortolke. Jeg tænkte heller ikke så meget over det at “være blogger” før vi startede bogbloggen. Skal vi bare konkludere, at vi ikke kan komme frem til at konklusion, og at jeg måske ikke skal drikke hvidvin inden jeg begynder at diskutere eksistensberettigelse i blogland?
4 thoughts on “Late Night Book Chat med Louise & Sille, #3

  1. Haha hvor hyggeligt!

    Men jo – man går vel glip af en lille smule ved ikke at følge med på bogblogs, hvis man i hvert fald interesserer sig for emnet 🙂

    Like

  2. Jeg har tænkt rigtig meget over det her og jeg er godt klar over at jeg nok er en af dem, der sætter en umulig standard. Men jeg vil også sige at ingen burde have det som mig. For mig bliver ting let en tvangstanke – oh den person har læst den bog SOM JEG HAR STÅENDE OMG MUST READ. Alt bliver konkurrence for mig – fuldstændig uden dem jeg konkurrerer meds vidende. Jeg er nødt til at slå folk i hvor meget de læser, hvad de læser. Jeg forsøger i virkeligheden bare at bruge mine tvangshandlinger til noget godt – nemlig at anbefale det jeg så læser. Så jeg håber virkelig ikke at nogen sammenligner sig med mig. Det er ikke sundt. Jeg har dårlig samvittighed når jeg vælger at spille et spil eller se youtube, fordi jeg ikke kan registrere det på Goodreads. Og hvis I overhovedet ikke havde tænkt på mig, da I skrev det her. Så smutter jeg bare herover i hjørnet og undskylder for mit følelsesmæssige blurp. *vinker*

    Like

    1. Gips! Vi har komplet overset din kommentar!
      *Hiver dig fluks ud af hjørnet, og placerer dig for bordenden*

      Vi har ret meget haft dig i vores tanker da vi havde denne book-chat. Men det er aller mest fordi vi begge ser utrolig meget op til dig, og begge bliver ret starstruck når du liker og kommentere vores ting( og igen UNDSKYLD vi har overset din kommentar)

      Den ene halvdel af os (Louise), lider af ocd, og føler virkelig med dig, og kender så godt til den dårlige samvittighed, over at gøre det man selv har lyst til, og ikke det tvangstankerne syntes kunne være en fest, eller det man lægger på sig selv af pligter.

      Men vi nyder at følge dig!
      (Måske skulle du lave nogle “når jeg ikke læser, så laver jeg det her” indslag, så blev det “lovligt” for dig at lave noget andet. Vi ville nyde at læse det!)

      Mvh starstruck Louise og Sille

      Like

Skriv et svar

