Boganmeldelse – Omkring en dreng

Omkring en dreng

Forfatter:  Nick Hornby
Forlag:  Lindhardt og Ringhof
Sideantal: 287
Orginalsprog: Engelsk (læst på dansk)

13228160_10209915201341865_1933405019_n

Will er 36, rig og London-ungkarl og vil hverken have børn eller alt for faste forhold, så ideen med at melde sig ind i en forening for enlige forældre (læs: masser af ledige, sex-hungrende kvinder), forekommer ham at være genial. Will opfinder en søn, melder sig ind i foreningen – og møder den 12-årige nørd Marcus.
Jeg faldt pladask for denne bog. Der er faktisk ikke så meget mere at sige, men jeg skal nok prøve.
Dette er min første bog af Nick Hornby, men bestem ikke den sidste. Jeg synes han skriver virkelig godt, det flyder let derudaf, på trods af det lidt tunge emne, og personerne står virkelig skarpt. Han kommer rundt om både deres dårlige og gode sider, rundt om følelser, tanker (både de dystre, egoistiske, glade, uselviske og forvirrede) og indre kampe der præger handlingen og udkommet af situationer. Bogen er skrevet med humor og hjerte, og med en fantastisk indsigt i hvordan det er at være 12 år og outsider.
Jeg følte virkelig Marcus på alle planer, og kunne næsten finde mit eget 12-årig jeg frem af hukommelsen. Hans kamp for at finde fodfæste i en verden, der slet ikke forstår ham og for at hold hans mor i skak, så ” Den døde ands dag” ikke bliver gentaget.
Jeg er stor fan af den måde Nick Hornby har fanget overgangen fra barn til teenager i Marcus, og overgangen fra drengerøv til “voksen” i Will, og deres fælles udvikling.
De står begge som to meget stærke hovedepersoner, der bliver rigt suppleret af små gakkede møder, uansvarlige fædre og rebelske unge mennesker. Og alt dette giver grobund til en hjertevarm historie om mødet mellem den mest umodne voksne og det mest modne barn i London.
Bogen får 5 ud af 5 stjerner. Det eneste minus jeg kan finde ved bogen er, at jeg slet ikke havde fået nok af den eller af personerne. For min skyld kunne den sagtens havde været dobbelt længde.

– Louise

Skriv et svar

