Boganmeldelse – Fyrpasseren

Fyrpasseren

Forfatter:  Jeanette Winterson
Forlag:  Bazar
Sideantal: 208
Orginalsprog: Engelsk (læst på dansk)
1351865
Silver bliver født som en konsekvens af et kort møde mellem hendes mor og en tilfældig strandet sømand. Efter morens død bestemmer folket i den lille havneby Salt i det nordlige Skotland, at hun skal bo hos den blinde fyrpasser Pew.
Han fortæller historier om længsel og rodløshed. Han fortæller om Babel Dark, præsten der i 1800-tallet søgte ly i Salt for at undertrykke lyset i sit indre.
Denne bog tog mig så meget med storm, at jeg stadig sidder vindblæst tilbage. Jeg vil have mere Silver, jeg vil havde mere Pew. Jeg vil havde flere historier. Jeg vil finde hele meningen.
Dog tror jeg aldrig at man vil kunne finde hele meningen med denne bog. Og jeg tror heller aldrig, meningen vil være den sammen for to personer.
Denner bog er en af dem der slet ikke hænger sammen eller giver mening. Men, når du så lægger den fra dig, og din hjerne får lov at tænke stille i baggrunden af hverdagens larm, ja så står bogen, meningen og handling så skarpt at den blænder dig som et fyrtårn. Når du så prøver at stille skarpt på den, fordi den i baggrunden gav mening, så smuldrer den igen. Og det er det der gør den så fantastisk og unik.
Sproget er så rigt og poetisk. Der er så mange lag, så mange geniale sætninger, at din hjerne næsten kortslutter af kærlighed til sproget. Personerne står så skarpt at de bliver udviskede foran dine øjne. De ses bedst på afstand og i baggrunden.
Jeg har meget svært ved at opsummere eller forklare denne bog. Den skal læses. Den skal nydes. Den skal have lov at stå som det fyrtårn den er.

IMG_9062

Men en ting kan siges. Så længe du har din(e) historie(r), så skal du nok klare den. Det er lige meget om de giver mening for andre end dig selv, bare du har dem.
Dette er en bog om livets mørkeste sider, og om de fyrtårne vi søger, finder og mister. Det er en bog om begær, tab og mistet/genfundet tro på livet. Det er en bog om de mørkeste tanker i hjernen. Og psyken der ikke lader sig bøje. Uanset hvor meget viljestyrke du har, så kommer de mørke sider altid ud.
Vi er heldige , selv de af os der har det værst, fordi dagslyset kommer.
Denne bog får 5/5 stjerner.
Den er fantastisk i al sin forvirring og glans. Den kommer til at være hos mig meget længe. Jeg kommer til at gruble over den, meningen og Silver.
Den er fantastisk skrevet.  Jeanette Wintersons sprog er fuldendt og poetisk. Hun kradser i det indereste af menneskets mørke i denne bog.
Jeg kan ikke love at du vil få det samme ud af den som mig, men jeg synes virkelig du skulle kaster dig ud i det.
Find dine fyrtårne!
-Louise.
Skriv et svar

